Köpvillkor

 

1. Allmänt

Porslinsbutiken.se är en internetbaserad webshop.
Vid beställning i vår webshop träffas avtal om köp när din betalning godkänts av oss.

Efter särskild överenskommelse med porslinsbutiken.se kan varor hämtas på vårt lager i Tobo i norra Uppland, men normalt sker leveranser med Post Nord eller Schenker.

Om du handlar med annan persons personuppgifter, utan dennes medgivande, och detta innebär ekonomisk eller annan skada, kommer detta att polisanmälas.

Vi reserverar oss för slutförsäljning.

 

2. Betalning

Priser
Priserna anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive moms. Fraktkostnad tillkommer, se ytterligare information nedan. porslinsbutiken.se reserverar sig för eventuella fel, exempelvis prisuppgifter, produktuppgifter som kan uppstå online och i butik.

Betalningsalternativ
Vi använder oss av Klarna och du kan betala med bank/kreditkort. Du kan ta del av betalningsvillkoren här.

Betalningen genomförs först då ordern godkänns av oss. Det gör vi efter att ha plockat fram varan från vårt lager och verifierat att den är i beskrivet skick. Det kan därför dröja några dagar innan pengarna dras från ditt konto.

 

3. Leverans och frakt

Packning av inkomna order sker normalt inom 7 dagar efter att beställningen kommit in. Vanligen packas beställningen under den helg som följer på att beställningen kommit oss tillhanda. 

Vi använder oss av Schenker för transport till ditt närmaste utlämningsställe. Efter särskild överenskommelse med porslinsbutiken.se kan varor hämtas på vårt lager i Tobo i norra Uppland.

Uthämtning av beställningar på utlämningsstället kan hanteras personligen eller med hjälp av bud. Budet måste då kunna uppvisa både sin och beställarens legitimation.

Vi tar gärna emot order från andra länder, både i och utanför Europa. Leveranser utanför Sverige sker med PostNord. OBS, Vid beställning till länder utanför Sverige, fyll först i leveransadress inklusive land. Klicka på "Fortsätt". Därefter väljs fraktsätt.

Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar orsakade av transportörer eller andra ombud.

Felleverans
Om du mot all förmodan skulle få en vara som du inte har beställt kontaktar du vår kundservice på info@porslinsbutiken.se.

Transportskada
När din beställning lämnar vårt lager övergår transportansvaret till fraktbolaget.
Skulle du upptäcka en skada på ditt paket, anmäl det omgående till utlämningsstället. Där får du också hjälp att göra en skadeanmälan. Vi rekommenderar att du inte hämtar ut ett paket som är skadat, eftersom skadan då inte längre kan härledas till transporten. Om du upptäcker skadan först då du öppnat paketet och skadan är sådan att den kan kopplas till transporten, kontakta ombudet för att göra en skadeanmälan senast 7 dagar från det att du tagit emot din vara.

 

4. Ånger-, retur- och bytesrätt

Du kan läsa mer om svensk lagstiftning kring köp via internet hos Konsumentverket.

Avbeställning
Om du vill avbeställa en lagd beställning, kontakta vår kundservice snarast på info@porslinsbutiken.se Om din beställning redan har hunnit bli expedierad är det inte längre möjligt att avbeställa varan/varorna och du är därmed skyldig att motta din beställning. Om du efter att du tagit emot din vara ångrar ditt köp gäller ordinarie villkor för returhantering. Avbeställningen gäller från det att du har mottagit en bekräftelse gällande avbeställningen från oss.

Ångerrätt
Du har alltid rätt att ångra din beställning inom 14 dagar, utan att ange något skäl. Ångerperioden räknas från det datum då du mottog den sista varan/varorna i din beställning. Kontakta vår kundservice på info@ porslinsbutiken.se.

Vid nyttjande av ångerrätten återbetalar vi kostnaden för de varor du beställt. Du får själv stå för alla fraktkostnader. Varan ska skickas tillbaka till oss utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar efter det att du meddelat ditt beslut att utnyttja ångerrätten. Vi kommer att använda oss av samma betalningssätt som du använde vid din beställning, utan att det medför några extra avgifter för dig. Porslinsbutiken.se har rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit varorna. Du måste skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till oss utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter inom 14 dagar från det datum då du informerade oss om att du önskade nyttja ångerrätten. Kostnad och packning för returen av varorna, står du själv för.

Returhantering
Vid retur måste du först kontakta vår kundservice. Du ansvarar för att varan kommer till oss i oskadat skick, Se därför till att varan emballeras väl.

Vid godkända reklamationer står porslinsbutiken.se för alla kostnader inklusive frakt. Vid nyttjande av ångerrätten står du själv för returfrakten. Du har även möjlighet att återlämna varan på porslinsbutikens fysiska lager efter överenskommelse med porslinsbutiken.se.

Returen är inte godkänd förrän Porslinsbutiken.se kontrollerat varan. Vid godkänd retur och ångerrätt sker återbetalning på samma sätt som betalningen skett. Vid ej godkänd retur och ej uthämtad försändelse hos ombud debiteras en administrativ kostnad om 250 kr. Dessa returer betraktas dock inte som ett utnyttjande av ångerrätten.

Outhämtat paket
Ett paket som inte hämtats ut från ombud inom 14 dagar returneras automatiskt. En vara som anländer till vårt lager i retur utan överenskommelse med porslinsbutiken debiteras med 250 kr i administrativ kostnad.

 

5. Reklamation

Vi säljer vintageprodukter och lämnar därför inte någon garanti. Våra produkter säljs i befintligt skick och kommer av sin natur att kunna ha vissa mindre kvalitetsdefekter. Dessa är i så fall beskrivna i kvalitetsbeskrivningen. Föremål med missfärgningar, sprickor eller nagg, liksom hårt slitna föremål finns inte i vårt sortiment. Varans kvalitét framgår av vår kvalitetsbeskrivning av varje produkt. Se vår kvalitetsbeskrivning under fliken ”Vår Kvalitet” för vidare information.

Felleverans
Du ska aldrig betala frakt eller returkostnad om felet orsakats av oss. Innan reklamationen, rådgör alltid med vår kundservice som du når på info@porslinsbutiken.se så att vi på bästa sätt kan avhjälpa felet (se vidare information ovan angående Returhantering). Felet ska anmälas inom skälig tid efter det att du mottagit varan.

 

6. Reservation

Vid eventuell slutförsäljning av vara eller missberäkning av antal lagervaror har porslinsbutiken.se rätt att häva köpet och återbetala eventuella betalningar gjorda av dig. Vi kontaktar i sådant fall dig via mejl eller telefon för att se hur detta på bästa sätt ska lösas.

 

7. Force Majeure

Händelser som krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför vår kontroll, vilka ej kunnat förutses, ska hänföras till force majeure. Det innebär att porslinsbutiken.se befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

 

8. Bolagsinformation

Bolagsnamn: Tobo Herrgård

Organisationsnummer: 611104-6949

Mailadress: info@porslinsbutiken.se

Postadress
porslinsbutiken.se, Tobo Herrgård
Tobo Herrgård 4
748 50 Tobo